Wanneer je besluit een fysiek casino te gaan bezoeken moet je met twee dingen rekening houden. Je moet je houden aan de dresscode van het casino en je moet een legitimatie of klantenkaart meenemen. De bedoeling is dat het binnenkort helemaal niet meer nodig is om een paspoort of klantenkaart mee te nemen als je een casino bezoekt. Casino’s over de hele wereld werken op dit moment aan biometrische gezichtsherkenning.
Hoe werkt het?
Er gaat wel een stukje technische voorbereiding in dit plan zitten. Wanneer het eenmaal is gerealiseerd wordt er door het casino een digitale foto van je gemaakt en jouw unieke kenmerken worden bewaard in het computersysteem. Nadat je dit proces één keer hebt doorlopen, kun je het casino gewoon binnenlopen zonder jezelf te hoeven legitimeren. Je wordt automatisch herkend door de camera’s. De diensten die nodig zijn om dit plan te realiseren worden onder andere geleverd door het Russische bedrijf FindFace en het Amerikaanse bedrijf FaceFirst, waavan het motto is: ‘Creating a safer and more personalized planet.’ Het plan is zeker te realiseren aangezien een Casino in Spanje, Casino Gran Madrid-Colón, al werkt met gezichtsherkenning.
Niet alleen gezichtsherkenning bij de ingang
Casino’s willen het gebruik van gezichtsherkenning niet limiteren tot enkel de receptie. Momenteel heb je bij Holland Casino de Favorites Card nodig om punten te verzamelen bij de gokkasten. Dit gaat veranderen. De gokkast herkent je in de toekomst gewoon aan je gezicht wanneer je begint te spelen.
Één van de eerste gokkastenfabrikanten die bezig is zijn slots uit te rusten met een kleine camera is Konami Gaming. Konami Gaming maakte bekend dat ze denken dat dit de beste manier is om een zorgeloze ervaring te bieden aan hun spelers omdat ze zich op deze manier nergens meer druk over hoeven te maken. Ze hoeven er niet meer aan te denken om hun spelerskaart en paspoort/identiteitskaart mee te nemen en altijd bij de hand te hebben. Of Holland Casino ook gebruik gaat maken van gezichtsherkenning is nog niet bekend, maar de manager liet weten dat geen enkele vestiging op dit moment gebruik maakt van gezichtsherkenning en dat ze er ook nog niet mee bezig zijn.